Gramatyka – Present Continuous

Poznaj czas Present Simple – znajdziesz tu definicje, budowę, zastosowanie praktyczne przykłady i ciekawe quizy, które pomogą Ci w nauce i utrwaleniu wiedzy!


Present Continuous

Ucząc się języka angielskiego, prędzej czy później spotkasz się z czasem Present Continuous. To bardzo praktyczna forma, dzięki której możesz opisać to, co dzieje się właśnie teraz, ale także plany i sytuacje tymczasowe. Znajomość tego czasu pozwala mówić naturalnie i precyzyjnie w codziennych rozmowach. W tym artykule wyjaśnię, jak tworzyć zdania w Present Continuous, kiedy warto go używać oraz na co uważać, by unikać typowych błędów. Stopniowo przejdziemy od podstawowych zasad do bardziej złożonych przykładów, przydatnych na wyższych poziomach znajomości języka. Na końcu czekają na Ciebie ćwiczenia i quizy, które pomogą utrwalić nową wiedzę.

Zdania twierdzące tworzymy według schematu:
podmiot + am / is / are + czasownik z końcówką -ing

Formę czasownika TO BE dobieramy do osoby:
I → am
He / She / It → is
You / We / They → are

Co ważne, czasownik TO BE nie występuje tutaj w znaczeniu BYĆ, a jest tzw. czasownikiem posiłkowym, którego funkcją jest tworzenie funkcji gramatycznych, takich jak przeczenie, pytanie, krótka odpowiedź, itd.

Pamiętaj, że w języku mówionym często używa się form skróconych, np. I’m reading, She’s cooking, They’re working – brzmią one naturalniej w codziennej komunikacji.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Zdania trwierdzące

Wstaw podane czasowniki w odpowiedniej formie czasu Present Continuous

1 / 7

Dear Peter,

Jenny and I (stay) here for a week.

2 / 7

The sun (shine) and it’s very hot.

3 / 7

We (sit) on the beach and I (drink) an orange juice.

4 / 7

We (not swim) because we’re both tired.

5 / 7

We (watch) the boats on the sea at the moment.

6 / 7

They (travel) fast but I can see fifteen or sixteen.

7 / 7

Jenny (read) her book, and I (write) all the postcards!

Jim and Jenny

Twój wynik to

Średni wynik to 100%

Zdania przeczące

Aby utworzyć przeczenie w czasie Present Continuous, wystarczy dodać „not” po formie czasownika to be:
podmiot + am / is / are + not + czasownik -ing

W mowie codziennej często używa się skróconych form:

  • is not → isn’t
  • are not → aren’t

Warto zwrócić uwagę, że przeczenie dotyczy całej czynności – mówimy, że coś nie ma miejsca w tym momencie, nawet jeśli zazwyczaj to robimy. Na przykład:

I’m not eating breakfast now (mimo że codziennie jem śniadanie o tej porze).

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Twierdzenia i przeczenia

Wypełnij luki prawidłową formą podanego czasownika w czasie Present Continuous.

1 / 13

Anne is not in the office this week because she (work) at home today.

2 / 13

Pauline needs some exercise so she (walk) to school this week.

3 / 13

They (not work) but they (sit) in the garden.

4 / 13

I (go) to work by bike this week because I haven’t got money for petrol.

5 / 13

I (not study) music but I (learn) Japanese.

6 / 13

Tom (study) more now because he wants to get a good mark.

7 / 13

My aunt (stay) with us this week so I (sleep) in the living room.

8 / 13

George (not eat) but he (have) a shower.

9 / 13

My father (take) some medicine so he can’t drink beer at the moment.

10 / 13

She (play) tennis but she (not win).

11 / 13

Jill doesn’t feel well so she (stay) at home today.

12 / 13

We (spend) a day at the seaside but the sun (not shine).

13 / 13

We (eat) in a restaurant this week because our oven is broken.

Twój wynik to

Średni wynik to 100%

✳️ Forma -ing

Najważniejszym elementem czasu Present Continuous jest czasownik z końcówką -ing, czyli tzw. present participle. To właśnie on sygnalizuje, że czynność trwa lub jest w toku.

Podstawowa zasada:
Większość czasowników tworzy formę -ing przez zwykłe dodanie tej końcówki:

  • work → working
  • read → reading
  • play → playing

Jednak niektóre czasowniki wymagają drobnych zmian w pisowni:

  • Jeśli czasownik kończy się na -e, usuwamy „e” i dodajemy -ing:
    make → making, write → writing.
  • Jeśli kończy się na spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, podwajamy ostatnią literę:
    run → running, sit → sitting.
  • Jeśli kończy się na -ie, zamieniamy „ie” na y i dodajemy -ing:
    lie → lying, die → dying.

Używanie właściwej formy -ing jest bardzo ważne, ponieważ błędy w pisowni często zmieniają znaczenie lub utrudniają zrozumienie zdania.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Formy -ing

Dodaj do podanego czasownika końcówkę -ing zachowując odpowiednią pisownię.

1 / 15

die -> ____________

2 / 15

dance -> __________

3 / 15

travel -> ___________

4 / 15

run -> _________

5 / 15

drive -> ____________

6 / 15

get -> ______________

7 / 15

swim -> _____________

8 / 15

write -> _______________

9 / 15

sit -> _____________

10 / 15

make -> _______________

11 / 15

go -> ___________

12 / 15

try -> ______________

13 / 15

lie -> _____________

14 / 15

sleep -> ______________

15 / 15

begin -> ____________

Twój wynik to

Średni wynik to 0%

Zdania pytające i krótkie odpowiedzi

W odpowiedzi na pytania w czasie Present Continuous najczęściej używamy krótkich form twierdzących lub przeczących, których głównym elementem jest czasownik TO BE odmieniony przez osobę:

Are you reading now?
Yes, I am. / No, I’m not.

Is she cooking dinner?
Yes, she is. / No, she isn’t.

Are they working today?
Yes, they are. / No, they aren’t.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Zdania pytające i krótkie odpowiedzi

1 / 6

(Peter wash) now?

– Yes, (he). He’s having a bath.

2 / 6

(they) listening to the radio?

– No, (they). They’re listening to podcasts.

3 / 6

(David sing) in a group this year?

– No, (he). He’s working in a restaurant.

4 / 6

(she work) in Peru this year?

– No, (she). She’s studying in Mexico.

5 / 6

(they live) in Madrid at the moment?

– Yes, (they). They’re learning Spanish.

6 / 6

(you study) English at the moment?

– Yes, (I). I’m working very hard.

Twój wynik to

Średni wynik to 83%

🧩 Jak tworzyć pytania?

W pytaniach w czasie Present Continuous przestawiamy kolejność wyrazów.
Na początek zdania przesuwamy czasownik „to be” (am, is, are), po nim dodajemy podmiot, a następnie czasownik z końcówką -ing. Jeśli chcemy pytanie zacząć od słowa pytającego (What, Where, Why, When, Who, How, itp.), to stawiamy je na początku zdania, przed czasownikiem to be:

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Zdania pytające (1)

Ustaw podane wyrazy we właściwym szyku aby stworzyć pytania w czasie Present Continuous.

1 / 10

eating – at the moment – she – is – ?

2 / 10

are – winning the match – we – ?

3 / 10

listening – are – they – ?

4 / 10

you – are – coming – to the cinema – ?

5 / 10

it – raining hard – is – ?

6 / 10

she – having lunch – is – ?

7 / 10

playing football – are – they – ?

8 / 10

the sun – is – shining – ?

9 / 10

I – getting better – at tennis – am – ?

10 / 10

the – cat – sleeping – is – ?

Twój wynik to

Średni wynik to 90%

🕒 Podstawowe użycie czasu Present Continuous (poziom B1)

Czas Present Continuous służy do mówienia o czynnościach, które dzieją się tu i teraz, trwają tymczasowo, albo dotyczą planów na najbliższą przyszłość. To bardzo praktyczny czas, bo pozwala opisywać codzienne sytuacje w sposób bardziej naturalny i dynamiczny niż Present Simple.

1️⃣ Czynności wykonywane w danej chwili (at the moment of speaking)

To najczęstsze zastosowanie Present Continuous.
Używamy go, gdy chcemy powiedzieć, co robimy właśnie teraz, w chwili mówienia.

Przykłady:

  • I am talking to you right now. – Rozmawiam z tobą właśnie teraz.
  • She is writing an email at the moment. – Ona pisze e-mail w tej chwili.
  • They are watching a film. – Oni oglądają film.

Często w takich zdaniach pojawiają się wyrażenia:
➡️ now, right now, at the moment, currently.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Użycie (1)

Zastosuj formy czasu Present Continuous dla podanych czasowników, aby tworzyć formy twierdzące, przeczenia i pytania.

1 / 7

Paul: Hi Steve! What (do)?

Steve: I (go) to the bank. What (do)?

2 / 7

Paul: I (shop). I (look) for a new tennis racquet.

I (play) a lot of tennis at the moment, and I need a new racquet.

3 / 7

Steve: Where is Jackie? Do you know?

Paul: Yes. She isn’t in England at the moment. She (work) in France for a month.

4 / 7

Steve: What (do) in France?

Paul: She (sing) in a night-club.

5 / 7

Steve: Really? What about Fred and Sue? What (do)?

Paul: (study) for an exam. (spend) a lot of time in the library at the moment.

6 / 7

Steve: How is your sister? Is she all right?

Paul: Yes, she’s fine, but she’s tired. We (paint) the living-room. It’s hard work.

7 / 7

Steve: Can I help you?

Paul: No, it’s OK. My father (help).

Steve: Well, I hope you find a good racquet.

Twój wynik to

Średni wynik to 100%

2️⃣ Czynności trwające obecnie, ale niekoniecznie w tej chwili

Present Continuous używamy też do mówienia o czynnościach lub sytuacjach tymczasowych, które trwają w teraźniejszości, ale niekoniecznie dokładnie w danej chwili.

Przykładem może tu być dłuższy proces, który trwa obecnie w sensie ogólnym – w tym tygodniu, miesiącu czy okresie życia – ale niekoniecznie w sposób nieprzerwany.

Przykłady:

  • I’m learning Spanish this year. – Uczę się hiszpańskiego w tym roku.
  • She is working on a new project these days. – Ona pracuje nad nowym projektem w ostatnim czasie.
  • We’re staying at my grandparents’ house for a few weeks. – Mieszkamy u dziadków przez kilka tygodni.

Takie zdania często zawierają określenia czasu:
➡️ these days, this week, this month, for now, at present.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Użycie (2)

Zastosuj formę czasu Present Continuous do czasowników, tworząc zdania twierdzące, pytania i przeczenia.

1 / 5

Andrew: What (do)?

2 / 5

Rachel: I (write) a letter to a friend. He’s a disc jockey. Vicky and I (try) to organise a disco.

3 / 5

Andrew: That sounds a lot of work. How (you find) time for your studies?

4 / 5

Rachel: Well, as I said, Vicky (help) me. (we/not/spend) too much time on it.

It (not/take) me away from my studies, don’t worry about that. Oh, sorry, (you/wait) for this computer?

5 / 5

Andrew: Yes, but there’s no hurry.

Rachel: I (correct) the last bit of letter. I’ve nearly finished.

Twój wynik to

Średni wynik to 80%

3️⃣ Zaplanowane i umówione zdarzenia w przyszłości (future arrangements)

Czas Present Continuous można też stosować do mówienia o planach i ustaleniach dotyczących przyszłości, zwłaszcza takich, które są konkretne i zaplanowane – np. spotkania, podróże, wizyty.
To zastosowanie dotyczy głównie sytuacji, które zostały już zorganizowane lub uzgodnione.

Przykłady:

  • I’m meeting my friends tomorrow evening. – Spotykam się jutro wieczorem z przyjaciółmi.
  • She is flying to Paris next week. – Ona leci do Paryża w przyszłym tygodniu.
  • We’re having dinner with our parents on Sunday. – Jemy kolację z rodzicami w niedzielę.

W tego typu zdaniach często pojawiają się określenia przyszłości:
➡️ tomorrow, next week, on Monday, this weekend.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B1 – Present Continuous – Użycie (3)

Uzupełnij podane zdania twierdzące, przeczące i pytające odpowiednią formą czasu Present Continuous.

1 / 12

She  (not lie) in for a check-up tomorrow.

2 / 12

We  (not begin) the new project next month.

3 / 12

He  (not get) his braces removed this Monday.

4 / 12

We (meet) our friends tomorrow evening.

5 / 12

They (make) a birthday cake on Friday.

6 / 12

(you write) the test next Tuesday?

7 / 12

(he travel) with you next summer?

8 / 12

She (travel) to Portugal next weekend.

9 / 12

(they dance) in the school show this Friday?

10 / 12

(she swim) in the competition next weekend?

11 / 12

I {blank_} (not fly) to Berlin next week.

12 / 12

I (run) in a school race next month.

Twój wynik to

Średni wynik to 80%

1️⃣ Tymczasowe zachowania i stany odbiegające od normy

Czas Present Continuous możemy zastosować, gdy chcemy wskazać, że ktoś zachowuje się inaczej niż zwykle, ale jest to stan tymczasowy, a nie cecha charakteru. Jest to zazwyczaj sytuacja nietypowa, dotyczy krótkiego okresu czasu i najczęściej dotyczy zachowania, które według nas nie przystaje do danej sytuacji.

  • She’s being very quiet today.
  • He’s being unusually helpful this week.
  • You’re being a bit distant lately.
  • They’re being very patient about the delay.
  • The dog is being surprisingly calm right now.

2️⃣ Irytujące, często powtarzające się zachowania (always, constantly, forever)

Present Continuous możemy również zastosować z przysłówkami częstotliwości, które raczej kojarzą nam się z opisywaniem stanu bądź czynności powtarzalnych, zazwyczaj wyrażanych czasem Present Simple. Użyty w takim kontekście czas Present Continuous służy do wyrażania emocji, podenerwowania, frustracji lub zaskoczenia wobec czyjegoś nawyku.

  • She is always losing her keys.
  • You’re constantly interrupting me!
  • He’s forever complaining about something.
➡️ W takich zdaniach nie opisujemy czynności trwającej teraz, lecz negatywnie oceniany, powtarzający się nawyk.
Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B2 – Present Continuous – Practice (1)

Zastosuj podane czasowniki w odpowiedniej formie czasu Present Continuous

1 / 12

Mrs Jones (sweep) the steps outside her house.

2 / 12

What (Tom do) now?

He (clean) his shoes.

3 / 12

She (not work), she (swim) in the river.

4 / 12

You (tell) the truth.~

How do you know that I (not tell) the truth?

5 / 12

This fire (go) out. (somebody, bring) more coal?

6 / 12

Why (mend) that old shirt?

7 / 12

We (teach) this boy to ride.

8 / 12

(it rain)?

Yes, (it rain) very hard. You can’t go out yet.

9 / 12

Why (Ann not wear) her new dress?

10 / 12

The aeroplane (fly) at 2,000 metres.

11 / 12

What (read) now?

I (read) Crime and Punishment.

12 / 12

Who (move) the furniture about upstairs?

It’s Tom. He (paint) the front bedroom.

Twój wynik to

Średni wynik to 75%

3️⃣ Powtarzalne czynności z always/constantly/continually/repeatedly/perpetually — bez negatywnych emocji

Present Continuous może służyć do opisywania często powtarzających się czynności, ale bez emocjonalnego zabarwienia. Wskazuje raczej na nasiloną regularność w czasie ściśle powiązanym z chwilą obecną.

  • She’s always practicing the piano these days.
  • They’re constantly running tests on the new system.
  • He’s continually studying astronomy lately.
  • The software is repeatedly updating due to maintenance.
  • Students are perpetually checking the portal during the exam period.
  • We’re repeatedly reviewing the data before publishing the report.
  • I’m constantly revising vocabulary this week.
  • They’re continually adjusting the design to improve the prototype.

4️⃣ Komentarz na żywo i narracja dynamiczna

Present Continuous świetnie nadaje się do komentowania wydarzeń, które dzieją się w czasie rzeczywistym — np. transmisje sportowe, relacje na żywo, opowiadanie historii, narracja dynamiczna. Nadaje wypowiedzi poczucie ruchu, akcji i bezpośredniości.

  • Williams is passing to Carter and he’s scoring.
  • The goalkeeper’s moving forward; he’s trying to block the shot.
  • We’re standing in front of the main building, where officials are arriving right now.
  • People are gathering around the square as the event is starting.
  • Emergency crews are working to clear the area.
  • I’m walking through the forest, listening to the wind in the trees.
  • She’s running through the rain, trying to reach the station before the train leaves.
  • So I’m sitting there, minding my own business, when he suddenly walks in!
  • I’m walking home last night, and I’m thinking: “This can’t be real.”

➡ Present Continuous nadaje narracji kinetyczność, „filmowy” charakter i poczucie bezpośredniości.

Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B2 – Present Continuous – Practice (2)

Zastosuj czas Present Continuous dla podanych czasowników, aby utworzyć poprawne zdania.

1 / 12

They (dig) an enormous hole just outside my gate.

What (they do) that for?

I don’t know. Perhaps they (look) for oil?

2 / 12

Ann usually does the shopping, but I (do) it today as she isn’t well.

3 / 12

Why (you make) a cake? (someone come) to tea?

4 / 12

Why (type) so fast? You (make) a lot of mistakes.

5 / 12

Mother (rest) now. She always rests after lunch.

6 / 12

She (always ring) me up and (ask) questions.

7 / 12

(do) anything this evening?

No, I’m not.

Well, I (go) to the cinema. Would you like to come with me?

8 / 12

Can I borrow your pen or (use) it at the moment?

9 / 12

Where’s Tom?

He (lie) under the car.

10 / 12

We (have) breakfast at 8.00 tomorrow as Tom (catch) an early train.

11 / 12

Someone (knock) at the door. Shall I answer it?

I (come) in a minute. I (just wash) my hands.

12 / 12

It is a lovely day. The sun (shine) and the birds (sing).

Twój wynik to

Średni wynik to 100%

5️⃣ Opisywanie zmian

Present Continuous może służyć do wyrażania procesów, które są w trakcie przechodzenia zmian, czyli wszystkiego, co stopniowo się rozwija, rośnie, poprawia, pogarsza lub przechodzi ewolucję. Użycie to podkreśla, że zmiana ma charakter dynamiczny — dzieje się aktualnie, stopniowo i jest obserwowalna w czasie.

Czasowniki wyrażające zmianę

  • grow, increase, rise — rosnąć
  • get, become — stawać się
  • improve, develop, progress — poprawiać się / rozwijać
  • decline, drop, fall — spadać
  • change, shift, expand, shrink — zmieniać się / kurczyć
  • spread — rozprzestrzeniać się
  • That child’s getting bigger every day.
  • My hair is growing faster than usual.
  • The days are getting longer now.
  • Her English is improving really quickly.
  • He’s becoming more confident in speaking.
  • We’re developing a better understanding of the topic.
  • They’re becoming more open to new ideas.
  • More people are choosing electric cars these days.
  • The climate is getting warmer every year.
  • Cities are expanding very quickly.
  • The situation is getting worse.
  • Food prices are increasing again.
Naciśnij < aby wrócić do listy quizów

B2 – Present Continuous – Practice (3)

Zastosuj podane czasowniki w odpowiedniej formie czasu Present Continuous

1 / 12

What (make) that terrible noise?

It’s the pneumatic drill. They (repair) the road.

2 / 12

The children are very quiet. Go and see what they (do).

They (cut) some $5 notes.

3 / 12

What (you wait) for?

I (wait) for my change; the boy (just get) it.

4 / 12

I can’t hear what (you say); the traffic (make) too much noise.

5 / 12

She (always lose) her glasses and (ask) me to look for them.

6 / 12

Mother: What (you look) at? (something happen) in the street?

 

7 / 12

Child: Yes. The house opposite is on fire! Come and look.

Mother: I can’t. I (bathe) the babies. Is the Fire Brigade here?

8 / 12

Child: Yes. Fire engines (rush) up and the firemen (jump) out and (unroll) their hoses.

9 / 12

Smoke (pour) from the windows! People (stop) to watch.

A policeman (try) to move them on.

10 / 12

An old man (climb) out of a first floor window!

A fireman (help) him! Two boys (slide) down a rope!

11 / 12

A woman (wave) from the attic and a fireman (go) up a ladder to help her.

12 / 12

Now he (come) down again! He (carry) a baby! The crowd (cheer)!

Twój wynik to

Średni wynik to 0%


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *